Eerste week in Australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jessica Hummel - WaarBenJij.nu Eerste week in Australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jessica Hummel - WaarBenJij.nu

Eerste week in Australie

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

29 December 2013 | Australië, Sydney

Het begon natuurlijk allemaal op 29-12-14 op Schiphol. Daar zat ik dan in het vliegtuig, er was geen weg meer terug, ik ga naar Australie! De vlucht viel me best wel mee, op de eerste vlucht naast een beetje aparte Ierse man, die de tactiek had: net zoveel drinken tot ik in slaap val, wat niet echt werkte, maar zijn verhalen werden er wel leuker van. Een korte overstap en een tweede vlucht van 8 uur, nog wat filmpjes en een puzzeltje en daar was ik dan na jarenlang dromen, eindelijk in Australie! Gelukkig was ook mijn bagage meegekomen en ik kon gelijk door de douane, hoppa de trein in naar Sydney Central station. Daar mijn iets te volle backpack in de bagageruimte gedumpt en besloten te gaan lopen naar mijn hotel. Dat was misschien niet de beste beslissing, aangezien ik geen gedetailleerde kaart van dat stuk Sydney had en dan ook hopeloos verdwaald raken. Gelukkig zijn de Australiers heel behulpzaam en Nieuw-Zeelanders ook. Mijn eerste vraag waar ik heen moest aan een Nieuw-Zeelander, bracht me naar een station vanwaar ik de trein kon nemen. En toen de automaat mijn 50 dollar briefje niet pakte, kocht ie ook nog is een kaartje voor me, thanks mate! Op het goede station aangekomen toch maar weer even vragen, waar even google maps erbij werd gehaald en zo kwam ik na bijna twee uur dwalen dan toch in mijn hotel aan. Snel slapen, want dat was op de vlucht niet erg gelukt en morgen moest ik natuurlijk wel weer fris en fruitig zijn voor oud en nieuw!

Na een onrustige nacht, toch een beetje gek zo opeens aan de andere kant van de wereld zijn, vertrok ik dan rond half 10 richting het centrum. Dit keer maar geen gekke ideeen om te gaan lopen, maar veilig de trein naar Centraal. Vanaf daar naar de Circular Quay gelopen, het gebied rondom de Opera House en de Harbour Bridge. Er waren al flink wat mensen een plekje aan het bezetten, maar ik vond het toch nog wel erg vroeg. Dus eerst nog maar even de omgeving verkennen, over de Harbour Bridge lopen en de beste plek bepalen om het vuurwerk te zien. Rond 1 uur toch maar daar in de buurt gaan zitten, eerst wel even lekker in de schaduw om de drukte in de gaten te houden. Rond 3 uur begon het toch wel erg vol te lopen en ik besloot mijn plekje voor die avond te gaan bemachtigen. Ik vond een goede plek tussen de mensenmassa, naast een gezellige groep amerikanen en duitsers, die ook wel een grappig overgooi spel hadden met een zandzakje, dat je dan met de bovenkant van je hand moest opvangen en verder gooien. Het zakje ging op een gegeven moment de hele massa door, dus dat was wel een leuke manier om de tijd een beetje te doden. Vanaf 6 uur was er ook af een toe beetje vermaak, stuntvliegtuigen, kleine vuurwerkshows, gek verlichte boten. Het wachten duurde toch wel erg lang, maar uiteindelijk was daar dan om middernacht het grote vuurwerk. Ik had echt prachtig uitzicht op zowel de Opera House als op de Harbour Bridge. Het vuurwerk was echt spectaculair om te zien, na al die jaren op tv te zien, was het erg vet om er nu in het echt bij te zijn! Na het vuurwerk stroomde de boel al snel leeg, de straten van Sydney in, waar we op zoek gingen naar een leuke bar. We vonden een leuke plek, waar het niet al te druk was met nog wat andere gezellige feestgangers, dus dat was een goed vervolg van de avond. Rond half 5 besloot iedereen naar hun hostel terug te gaan. Helaas had ik geen hostel in Sydney meer kunnen vinden voor een betaalbare prijs, dus bevond mijn hostel zich in Katoomba, wat nog twee uur met de trein de bergen in was. Dus ik op naar het station, wat ondertussen ook in een soort van hostel was verandert met overal slapende, wachtende mensen, kennelijk was ik niet de enige die niks had kunnen vinden. Helaas ging de bagageruimte pas om 6 uur open en had ik dus de 10 voor 6 trein gemist en moest nog tot 20 over 7 wachten. Toen ik eindelijk in de trein zat, durfde eerst niet te gaan slapen met al mijn bagage, maar kon toch mijn ogen niet openhouden, dus toch maar een uurtje gaan slapen. Na twee uur was ik dan in de Blue Mountains, waar ik al snel mijn hostel had gevonden met dank aan de australier die een stukje mijn tas heeft gedragen. Ik kon snel inchecken en toch nog een paar uurtjes slaap meepakken. De wekker stond om twee uur en ik was toch nog wel moe, dus besloot een rustig dagje te doen. Een beetje Katoomba verkennen, de Tree Sisters gezien en even boodschappen gedaan, om vervolgens een relax avondje in het hostel te doen, lekker een beetje internetten, alvast op zoek naar kamers in Melbourne en lekker vroeg me bed in!

Vandaag werd ik gelukkig een stuk frisser wakker. En dat was maar goed ook, want ik wilde een wandeling doen langs een aantal uitzichtpunten. De wandeling begon richt sublime point, waarvan af je ook echt wel een sublime uitzicht had! Daarna werd de route iets uitdagender, veel omhoog en omlaag, was toch wel zwaarder dan ik dacht, maar ook wel erg leuk, met nog veel mooie uitzichtpunten en ook wel spannende paadjes af en toe. Uiteindelijk kwam ik weer bij de Tree Sisters uit en vandaar ging ik nog naar de Katoomba Waterfalls. Dit stuk was wel heel toeristisch, waar ik daarvoor niet zo veel mensen tegen kwam, liep je hier bijna in de rij achter elkaar aan. Maar goed op het eind had ik nog twee uitzichtpunten meegenomen, waar niemand te bekennen was. Daarna moe, maar voldaan weer terug naar het hostel en daar in de avond weer lekker rustig aan gedaan, met wat mensen gekletst en toch maar weer op tijd naar bed, best vermoeiend zeg zo een vakantie!

Aangezien ik oudejaarsdag nog niet zo veel van Sydney gezien had en omdat ik pas dinsdag met mijn stage moet beginnen, besloot ik nog twee dagen sydney mee te pakken. Dus vrijdagochtend weer met de trein naar Sydney. Daar eerst mijn spullen bij het hostel gedumpt en daarna op naar Coogee Beach. Even relaxen in de zon en daarna een mooie wandeling naar Bondi Beach, aangeraden door mijn grote vriend: the lonely planet. Op Bondi Beach weer even lekker een uurtje in de zon gelegen, lekker chillen, tot de zon toch wel heel erg begon te branden. Weer even naar het hostel om op te frissen en in de avond naar The rocks, waar ik een free tour heb gedaan. Dit was wel erg leuk, The rocks is dus de wijk waaruit Sydney is ontstaan en we kregen veel leuke verhalen te horen! Daarna was ik toch wel erg moe, dus besloot ik maar weer lekker vroeg me bed in te gaan.

Zaterdag begon ik de dag met nog een free tour, dit maal langs meer high lights in Sydney. Dit was ook weer erg leuk, weer veel interessante verhalen en leuke plekken die we te zien kregen. Ook twee hele leuke meiden ontmoet met wie we daarna van plan waren om een Kangeroo pizza te gaan eten, maar helaas was de plek dicht. Dus toen maar in China town gaan eten, wat ook wel erg leuk was en nu had ik dat deel van Sydney ook nog even gezien. Daarna ben ik nog snel naar de botanische tuin gegaan, die erg indrukwekkend was, heel groot en zo heerlijk ook al die rust zo midden in de grote stad. Helaas was het toen al weer tijd om Sydney te verlaten en om 7 uur had ik de nachtbus richting Melbourne. Eerst nog even van het landschap genieten en zodra het donker werd een filmpje en lekker slapen, nou ja, lekker met een huilend kind op de achtergrond…

Dus na een niet heel comfortabele nacht kwam ik dan om half 7 aan in Melbourne. Ik had geen idee waar ik nu heen moest, dus pakte ik mijn grote vriend er weer bij, waarin ik een hostel vond, dat er wel goed uitzag met bagageruimte en wifi! Gelukkig was er ook plek voor die avond en ik kon mijn bagage achterlaten, waarna ik de stad in kon. Ik besloot om eerst maar naar de botanische tuin te gaan, omdat die in Sydney ook zo was bevallen. Daar heb ik lekker een uurtje in de zon gelegen en een beetje bijgekomen van de reis. Daarna weer terug richting het centrum om dat een beetje te verkennen. Om 12 uur kon ik dan inchecken in het hostel, waar ik eerst heb genoten van een goede douche en daarna nog een beetje gerelaxt heb en een beetje naar kamers heb gezocht. In de middag had ik afgesproken met Sanne (waar ik via Daphne mee in contact ben gekomen). Superleuk om even lekker Nederlands te praten en haar te leren kennen. Ze heeft me een beetje rondgeleid in St. Kilda, waar soort van het strand van Melbourne ligt. Het was niet echt weer om aan het strand te liggen, maar het was ook een heel gezellig gebiedje om rond te lopen. Plotseling werden we ook overvallen door een storm, dat was wel apart, het ene moment was het warm en zonnig en een half uur later was het guur en brak de storm los. Gelukkig klaarde het later ook weer op en was het weer zonnig, maar ik heb de indruk dat het weer hier wel heel wisselvallig is. In de avond maar weer op kamerjacht, veel mails en telefoontjes, helaas nog zonder veel succes.

Omdat ik toch wel zo snel mogelijk een kamertje zou willen vinden, begon ik maandag maar weer met een kamerjacht. Heel wat mailtjes en telefoontjes en smsjes en uiteindelijk kon ik die dag al bij een aantal kamers gaan kijken. In totaal heb ik vijf kamers gezien, helaas was geen van allen nou erg aantrekkelijk. Dat was dus eigenlijk wel een teleurstellende dag en ook wel erg vermoeiend, omdat ik de hele stad door heb gelopen om alle kamers te zien, overigens ook wel weer een goede manier om de weg in de stad te leren! In de avond was ik dus een beetje moe en teleurgesteld, dus nog maar wat meer kamers gezocht, dit maal in een iets hogere prijsklasse gekeken en hopelijk kan ik nu wel iets vinden wat schoon is en ruimte heeft! Verder al mijn belevenissen van de afgelopen week vastgelegd en daarna maar weer vroeg mijn bed in, want morgen dan echt beginnen met de stage en toch wel iets met een goede eerste indruk maken! Ik ben benieuwd!

Zo dus dit waren mijn belevenissen in de eerste week. Ik heb in ieder geval al veel belangrijke dingen geleerd hier:
1. Kijk eerst naar rechts
2. Ook de roltrappen gaan andersom
3. Pas op voor overstekende eenden met hun baby’s (zie foto)
4. Niet besparen op zonnebrand: 1 liter, moet wel even genoeg zijn (zie foto)
Ik zal af en toe wel even een up-date plaatsen over mijn avonturen, hoewel ik denk dat dat tijdens mijn stage nog niet heel spannend zal zijn ;) Doeeeeeei!

  • 08 Januari 2014 - 09:04

    Mariken:

    Leuk om te lezen Jessi!
    Veel plezier en succes op je stage!
    xxx

  • 08 Januari 2014 - 14:19

    Daphne:

    Lieve Jes!
    Super leuk om je verhaal te kunnen lezen. Zo te horen heb je al super veel gedaan en gezien. Echt tof dat je met Sanne hebt afgesproken! Gek idee dat jullie nu alle twee aan de andere kant van de wereld zitten, heerlijk in het zonnetje! Geniet lekker van je tijd, het week en natuurlijk heel veel succes op je stage!! X

  • 05 Februari 2014 - 12:22

    Sjaak En Fieke Janssen:

    Dag Jessica,
    Wat tof om die leuke reisverhalen van jou te lezen.
    In korte tijd heb je al heell mooie plekken van australie gezien.
    We volgen jou op de voet vanuit Venray.
    Wensen jouw heel veel succes met je stage, vinden het stoer wat je doet, en wensen jouw een onvergetelijke tijd. Groetjes en liefs van Sjaak en fieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 11991

Voorgaande reizen:

29 December 2013 - 31 December 2014

Op naar Australie

Landen bezocht: