3500 km door de Australische outback - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jessica Hummel - WaarBenJij.nu 3500 km door de Australische outback - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jessica Hummel - WaarBenJij.nu

3500 km door de Australische outback

Blijf op de hoogte en volg Jessica

08 September 2014 | Australië, Darwin

Afgelopen week heb ik een reis van ruim 3500 km door de Australische outback gemaakt. Na mijn aankomst in Darwin kwam ik in contact met twee Duitsers die een road trip naar Adelaide door de red centre gingen maken. Er ging ook een andere Duitse meid mee en een Duits koppel met hun auto. Ze wilden zo snel mogelijk vertrekken, dus hierdoor had ik helaas geen tijd meer om naar de regenwouden van Darwin te gaan. Maar het leek en bleek een gezellige groep, dus ik besloot toch mee te gaan voor een lange, maar heel bijzondere reis!

Zondag 31 augustus vertrokken we vanuit Darwin. Die eerste dag zijn we naar de bitter hotsprings gereden. In eerste instantie was het een beetje gek om met 30 graden buiten een hotspring in te gaan, maar de omgeving was prachtig, dus dat was een hele bijzondere ervaring! En nadat je de hotsprings uitkwam voelde het buiten lekker koel, dus dat was niet eens zo verkeerd! Die avond zijn we verder gereden naar een free camping area langs de snelweg, waar we de tenten opzetten en in de avond konden genieten van de langs denderende road trains, de indrukwekkend grote vrachtwagens die ze hier hebben. Gelukkig had ik mijn oordopjes bij, want bij elke road train had je het gevoel dat er een vliegtuig naast je aan het opstijgen was.

Maandag vervolgden we al vroeg onze weg, voor een lange autodag. Het was wel gaaf om te zien hoe het landschap veranderde met de kilometers die we maakten: van redelijk hoge bomen en begroeiing naar kleinere bosjes en steeds meer kaalheid. We eindigden die dag bij de Devils Marbles, een indrukwekkende rotsen collectie in het midden van het niets. Daar hadden we nog een mooie zonsondergang, waarbij de rotsen heel rood kleurden. De ochtend daarna vervolgden we onze weg door het niets richting Alice Springs. Het landschap werd nog kaler en ook steeds roder, heel gaaf. In Alice even boodschappen gedaan en daarna weer verder gereden naar een kampeerplaats onderweg naar de Kings Canyon. Hier hebben we onze eerste nacht op het rode zand gekampeerd! Helaas waren we door een kleine miscommunicatie de tweede auto kwijt geraakt, dan merk je toch wel hoe handig mobiel bereik eigenlijk is. Gelukkig vonden we die de dag erna weer bij de Kings Canyon. Deze canyon was erg indrukwekkend. We hebben een hike er over heen gedaan, dat was echt prachtig!! Heel bijzonder om dat te zien. Die avond hebben we weer op het rode zand gekampeerd.

De dag erna zijn we naar het Ayers Rock resort gereden, waar we onze tent opzetten op de campground en waar we na een paar dagen in het zand en stof een heerlijke douche hadden. In de middag zijn we naar de Ayers rock gereden en hebben we erom heen gelopen. Dat was ook weer erg bijzonder, zo een groot gesteente in het niets. Daarna hebben we de zonsondergang gekken, waarbij de steen voor heel kort, prachtig roos kleurde!

Toen we de ochtend daarna wakker werden, was het tot onze verbazing bewolkt, wij blij dat we niet voor de zonsopgang waren opgestaan. Op ons gemakje alles ingepakt en naar de Olgas gereden, een ander bijzonder gebergte, uiteraard midden in het niets. Hier kwam ik tot mijn verbazing twee Nederlanders tegen die ik eerder op de boottocht over de whitsundays had ontmoet, wat is Australië toch klein. De hike door de olgas was erg gaaf, mooie uitzichten en weer een bijzonder gesteente. Daarna zijn we weer naar een camping area richting de hoofdsnelweg gereden, waar we in de avond een klein afscheidsfeest je met kampvuur hadden, omdat het Duitse stel die dag erna de andere kant op zou gaan. Dat was dus nog een gezellige avond.

Na de red centre hadden we nog twee dagen om in Adelaide te komen, dus dat was weer flink rijden. Zaterdag zijn we naar Coober Pedy gereden, een vreemd mijn stadje, waar 80% van de bevolking onder de grond leeft, omdat het buiten te warm is. We zijn nog in zo een ondergronds huis binnen geweest, dat was wel geinig om te zien! Daarna zijn we nog iets verder gereden naar een camp area, waar we heel toevallig weer die twee Nederlandse jongens tegen kwamen. De dag erna waren het weer vele kilometers. Wel heel vet dat je de omgeving weer zag veranderen, steeds meer begroeiing tot uiteindelijk alles weer groen was en we weer in de beschaving terecht kwamen. Die avond hebben we nog gekampeerd aan het strand net buiten Adelaide en vandaag zijn we dan in Adelaide aangekomen, waar we 1 iemand op het vliegtuig naar Duitsland zetten.

Al met al was het een hele bijzondere ervaring. Ik vond het erg gaaf om zo het echte Australische landschap te zien en vooral de uitgestrektheid en leegte ervan! Daar horen natuurlijk ook weer wat foto's bij: https://plus.google.com/app/basic/photos/107048293215836037778/album/6056558040816959841?cbp=1dxk4dxiz1ccy&sview=27&cid=5&soc-app=115&soc-platform=1&spath=%2Fapp%2Fbasic%2F107048293215836037778%2Fposts nu op naar het volgende avontuur